Vanliga Frågor

När får man reda på om man har blivit antagen?
Vanligtvis får man besked inom en månad efter det att ansökningstiden har gått ut.

På Scoutnet står det att min ansökan är obekräftad, vad innebär det?
När du ansökt kan det stå både ”obekräftad” eller ”bekräftad”. I båda fallen är din ansökan synlig för oss.

Kan jag gå Blå Hajken som roverscout eller ledare?
Jägarna och Forsfararna riktar sig i första hand till utmanare och Vikväringarna till äventyrare. Ungefär vartannat år har Jägarna och Forsfararna även en rover-/ledarpatrull utan övre åldersgräns. Se sidan för respektive hajk för mer information.

Om det blir fler ansökande än antalet platser, hur går då ”uttagningen” till bland de som ansökt?
Vi vill såklart att så många som möjligt får chansen att gå Blå Hajken men alla tre hajker har tyvärr ett begränsat antal platser. I uttagningsprocessen har i första hand äldre förtur framför yngre och i andra hand se vi till bland annat mångfald så att vi får ett härligt och blandat gäng. I tredje och sista hand blir det lottning.

Hur funkar det med resa till och från Blå Hajken?
Resa till och från Blå Hajken ingår inte i hajkavgiften och alla deltagare bokar själva sina resor. I antagningsbrevet meddelas vilken resa som rekommenderas. Tar man den rekommenderade resan (som många brukar göra) är det ett bra tillfälle att lära känna några av de andra deltagarna redan på vägen!

Hur kan Blå Hajken samtidigt vara en ledarskapsutbildning?
En utbildning består av både teori och praktik. Under Blå Hajken får du ständigt öva ledarskap i olika former, till exempel genom att vara patrulledare. Dessutom har vi hel del kurspass där vi studerar ledarskap och reflekterar över hur vi använder det i praktiken.

Efter avklarad hajk har du därigenom gått en Scouternas ledarutbildningar.  Jägarna går Leda Scouting och Vikväringarna går Leda Patrull. Både kurser ges i samarbete med Scouternas Folkhögskola och du kan läsa mer om dem här.

Det kostar ganska mycket att gå Blå Hajken, hur ska jag ha råd?
Vi gör alltid vårt bästa för att hålla ned alla kostnader, men tyvärr kan ändå deltagaravgiften kännas lite dyr. Ett bra tips är att söka pengar på flera håll. Många stiftelser delar ut bidrag till scoutarrangemang. Det finns stiftelser på riksnivå, men även i din kommun, scoutkår, distrikt eller församling kan det finnas möjlighet att söka bidrag. Kom ihåg att berätta att Blå Hajken också är en utbildning eftersom det finns många som beviljar bidrag just för utbildningar och ledarskapsutveckling. Du kan läsa mer om kostnader kring personlig utrustning längre ned.

Kommer jag att klara av Blå Hajken?
Blå Hajken är både en fysisk och en psykisk utmaning för de flesta. Den fysiska utmaningen kommer du klara av bra om du har normal kondition och lite vandringsvana. Vi rekommenderar alltid att man innan hajken går ut och provvandrar ett par dagar med hajkkängorna på fötterna och packning på ryggen. En tumregel är att man ska klara av att bära ungefär en tredjedel av sin kroppsvikt flera dagar i sträck. Tänk på att alla tre hajker innehåller flera dagars vandring!

Det är även viktigt att man mår bra psykiskt innan man ger sig ut på hajk.

Det som våra deltagare oftast tycker är tuffast är den psykologiska utmaningen. För många kan det vara förta gången man är ute i skogen under en så lång tid med alla problem som kan uppstå då. Det kan regna flera dagar i sträck, vilket kan göra det svårt att torka blöta kläder och göra upp eld. Man måste gå på toaletten i skogen och tvätta sig i kalla vattendrag. Man kanske sover mindre än man brukar eller kanske får skav av kängor och ryggsäck. Dessutom lever man väldigt nära människor som man oftast aldrig träffat tidigare.

Men kom ihåg att du aldrig är ensam – tillsammans med patrullen är du starkare än du tror, både psykiskt och fysiskt! Är du fortfarande tveksam eller har frågor så skicka ett mejl eller ring till oss ledare, kontaktuppgifter till hajkernas ledarteam finns på respektive hajks sida.

Behöver jag köpa en massa ny (och dyr) utrustning för att kunna gå Blå Hajken?
Blå Hajken ställer höga krav på din utrustning, men det betyder inte att du måste ha nya och moderna prylar. Viktigast är att prylarna som du tar med dig på Blå Hajken är beprövade och att du känner dig trygg och bekväm med dem. I princip allt som finns på utrustningslistan (den får du när du blivit antagen) kan du antagligen låna av någon eller köpa second hand, om du inte har det själv sedan innan. Det som däremot kan vara knepigt att låna är ett par bra vandringskängor, eftersom att de anpassar sig efter ägarens fötter.