Vill du utmana dig själv och samtidigt få vara med om ett oförglömligt scoutäventyr? Lära känna både dig själv och få nya vänner? Gör som scouter har gjort i över 70 år – bli Forsfarare sommaren 2024!

Vi vandrar över myrar och genom stiglösa marker. Djupt inne i skogen, vid undangömda tjärnar och bäckar, har vi våra nattplatser. Enbart med hjälp av stockar och rep kommer du och din patrull bygga er egen timmerflotte och färdas nedför Klarälvens slingrande vatten. Sedan, när skymningen faller och dimman ligger tät över älven, sitter vi Forsfarare nattvakt i skenet från eldstaden.

Som Forsfarare lever du i nuet och varje dag bjuder på nya utmaningar och äventyr. Du lär känna dina patrullmedlemmar och dig själv på en helt ny nivå, kanske finner du till och med vänner för livet.

­

“Man ska vara beredd på att det kommer vara tufft, men man klarar mer än vad man tror. Forsfararna är något av det häftigaste jag varit med om.”

Deltagare 2020

Utbildning i friluftsliv och ledarskap

Forsfararna är förutom en oförglömlig upplevelse även en kurs i både friluftsliv och ledarskap. Under hajken får du bland annat prova på att vara patrulledare och lära dig mer om hur en grupp fungerar. Vi genomför även Scouternas folkhögskolas kurs i friluftsliv, Redo för naturen.

Datum : 13-24 Juli 2024

Plats : Torsby, Värmland

Pris : Maximalt 5700 kr.

Du kan söka bidrag till deltagarkostnaden via Scouternas stödfond.

Ansökan för 2024 är stängd

Saknar du inloggningsuppgifter till Scoutnet? Kontakta din kår så hjälper de dig.

Forsfararna – för vem?

Till 2024 års hajk kunde man ansöka som utmanarscout (född 2006-2008) samt som roverscout eller ledare.

Arrangemangsledare Blå Hajken Forsfararna