Vill du utmana och överraska dig själv? På Jägarna klarar alla av utmaningen, för tillsammans i patrullen blir ni starkare än ni någonsin trott.

Jägarna är Blå Hajken i Jämtlandsfjällens säregna natur, en utmanande vandring längs med forsande jokkar och branta bergssidor och praktisk övning i ledarskap och samarbete för utmanarscouter.

Vill du växa som person och tillsammans med din patrull övervinna vandringens hinder som forsande jokkar och branta bergssidor? Då tycker vi, alla Jägare, att du ska våga göra det val som kommer stärka dig och ge dig möjligheten att finna en ny sida hos dig själv i sommar. På fjällsidorna i Jämtland, långt ifrån bebyggelse kommer du att överväldigas av de storslagna vyerna, den speciella naturen och förundras av lugnet och tystnaden.

Allt detta upplever du och din patrull endast åtföljda av ripor, renat och lämlar. Stöttar dig gör de 2275 Jägare som tidigare vandrat fjällens väg…

”Tillsammans med patrullen är man galet stark!”

Deltagare 2016

Kurs i friluftsliv och Leda Scouting

Utöver upplevelsen och utmaningen är Jägarna en utbildning i ledarskap och friluftsliv belägen i fjällvärldens unika miljö. Genom samarbete med Scouternas folkhögskola innebär ett deltagande i Blå Hajken även att du går kurserna Leda Scouting och Redo för Naturen.

Datum : 29 Juli – 8 Augusti 2024

Plats : Undersåker, Jämtland

Pris : Maximalt 5000 kr.

Du kan söka bidrag till deltagarkostnaden via Scouternas stödfond.

Ansökan för 2024 är stängd

Saknar du inloggningsuppgifter till Scoutnet? Kontakta din kår så hjälper de dig.

Jägarna – för vem?

Till 2024 års hajk kunde man ansöka som utmanarscout (född 2006-2008) samt som roverscout eller ledare.

Arrangemangsledare Blå Hajken Jägarna