_DSC7132

Äventyr på riktigt!

Blå Hajken är ett äventyr i den svenska vildmarken för äventyrare, utmanare, rover och ledare. Under dessa vandringshajker får du uppleva gemenskap, friluftsliv och spänning.

Friluftsliv och ledarskap med känsla

Livet i patrullen och samarbetet med hajkdeltagarna ger dig kunskaper om grupprocesser och ledarskap genom praktisk erfarenhet. Vi vandrar, bor i tält eller vindskydd och lagar mat utomhus under hajken vilket ger dig mycket goda erfarenheter och kunskaper om friluftsliv. Hajken är fylld av varierade aktiviteter och ceremonier som ger dig som deltagare den där särskilda Blå Hajkenkänslan som växt fram under de lite mer än 70 år som Scouterna arrangerat hajken.

­

Ett äkta scoutäventyr. Tuffa vandringar, vackra kvällar, tung packning, kläder som luktar myggmedel och rök och ett härligt gäng scouter. Bättre än så kan jag inte förklara det. Det var helt enkelt scouting på riktigt.

Deltagare 2016

Jägarna, Forsfararna och Äventyrarna – tre Blå Hajken-upplevelser

Blå Hajken är ett äventyr i den svenska vildmarken föräventyrarscouter, utmanarscouter, roverscouter och ledare. Under dessa vandringshajker får du uppleva gemenskap, friluftsliv och spänning. Under åtta, tio eller tolv dagar får du chans att leva i nuet och lära känna spännande människor från hela Sverige i härlig friluftsmiljö långt bort från vardagen.

2021 genomför Scouterna tre Blå Hajken: Jägarna, Forsfararna och Äventyrarna.

Forsfararna vandrar i bitvis stiglösa skogar och över myrar i Värmland. Under en del av hajken bygger patrullerna egna flottar och färdas nerför Klarälven.

Jägarna vandrar i de Jämtländska fjällen utanför rösade leder där inga andra människor rör sig och utan kontakt med omvärlden. Har du normal kondition och är laddad för äventyr så klarar du den fysiska ansträngningen bra.

Äventyrarna är ett helt nytt arrangemang som vänder sig till dig som är i äventyraråldern! Vi rör oss på sjöar, över fjäll och längs den bohuslänska kusten. Här har du möjlighet att vara med och skapa scouthistoria, som deltagare på den första Blå Hajken Äventyrare!

Blå Hajken arrangeras i samarbete med Scouternas folkhögskola