Letar du efter äventyr? Vill du uppleva friluftsliv, kamratskap och utmaningar som du bara kunnat drömma om? Då är Blå Hajken Vikväringarna rätt plats för dig!

Vikväringarna är ett åtta dagar långt äventyr i midsommartid, där vi rör oss till fots i den bohuslänska vildmarken, vi paddlar längs urgamla farleder i sjösystem som använts av resenärer i tusentals år. Vi rör oss på sjöar och över fjäll mot den bohuslänska kusten, där vi möts av västerhavets salta hav och kala klippor. Du färdas och bor ihop med din patrull. Under hajken blir ni ett sammansvetsat gäng som gemensamt klarar av de strapatser ni möter.

På Blå Hajken Vikväringarna kommer du få använda dina scoutkunskaper fullt ut, och utveckla dina färdigheter till en högre nivå än vad du är van vid. Du kommer få öva på att leda och att ledas, att ta hand om dig själv och andra i naturen.

Blå Hajken Vikväringarna är ett äventyr som erbjuder fysisk utmaning, bus och skoj. Förutom en underbar scoutupplevelse får du minnen och kompisar för livet. Vikväringarna är en upplevelse du som äventyrarscout inte får missa!

“Det var en upplevelse som är omöjlig att förklara med ord, man måste vara med om det själv för att förstå vad som hände, hur allt hände. Det var skratt, ilska och tårar varje dag och man fick var med om så extremt mycket kul men utmanande, med väldigt trevliga och härliga människor varje dag i åtta dagar.

Jag hade väldigt låga förhoppningar, men det blev bara bättre, de satte våran ribba väldigt lågt och gjorde den bara högre efter varje dag som gick. Det var underbart att inte förvänta sig något och sen få allt.”

– Deltagare 2021

Information

Vem: Till 2024 års hajk kunde äventyrarscouter födda mellan 2009-2011 ansöka, alltså de scouter som varit äventyrare under vårterminen innan hajken. Även scouter som var antagna till 2023 års  inställda hajk hade möjlighet att söka, och kommer att ha förtur.

Datum: 25 Juni – 3 Juli 2024.

Plats: Bohuslän

Pris: Maximalt 5500 kr.

Ansökan för 2024 är stängd

Du kan inte ansöka i efterhand.

Till hajken ansöker du som deltagande, även om vi skulle önska kan vi ej garantera plats till alla ansökningar. Besök gärna vår FAQ för mer information.

Blå Hajken är en fysiskt krävande hajk som kräver att du är i bra fysisk kondition för att kunna genomföra hajken.
Patrullen kommer att förutom personlig packning bära med sig all sin utrustning(tält, matlagningsutrustning, yxa, såg m.m.) samt mat.

Vikväringarnas Historia

Blå Hajken är en över 70-årig tradition som har sina förfäder i Forsfararna, Jägarna och Friskyttarna.

Vikväringarna är ett relativt nytt arrangemang som startade 2021 under namnet Blå Hajken Äventyrarna men går fr.o.m. 2022 under namnet Blå Hajken Vikväringarna. Ordet Vikväringar (Vikens försvarare) är en forntida benämning på det folk som bor och försvarar vikarna i gränslandet mellan nuvarande Sverige och Norge, det är i detta område som vår hajk rör sig. Namnet förekommer i skrift första gången år 1021, alltså precis 1000 år innan Blå Hajken Vikväringarna startade.

Arrangemangsledare Blå Hajken Vikväringarna